SINAV KAZANDIRAN
ALTIN EDEBİYAT BİLGİLERİ
Sevgili öğrenciler, aşağıda gerek deneme sınavlarında gerek
yazılılarda gerekse merkezi sınavlarda en çok karşımıza çıkan bilgileri
derledim. Aşağıda tek bir tane bile
gereksiz, ayrıntı diyebileceğimiz bilgi bulunmamaktadır. Normal ders
kitaplarına çalıştıktan sonra bu altın bilgileri sınav
öncesinde dikkatle okumanızı tavsiye ediyorum.
1. Mensur şiirin ilk örneklerini
Servet-i Fünun döneminin en önemli sanatçılarından Halit Ziyah Uşaklıgil “Mensur Şiirler”
adlı eserinde vermiştir.
2. Türk edebiyatında mensur şiir
türündeki bazı eserler şunlardır:
- Halit Ziya Uşaklıgil = Mezardan Sesler.
- Mehmet Rauf = Siyah İnciler
- Yakup Kadri
= Erenlerin Bağından, Okun Ucundan
- Ruşen Eşref Ünaydın = Damla Damla
- Sabahattin Kudret Aksal = Mavi
3. Şiirden bağımsız olan, tek başına bir anlam
taşıyan dizelere “azade mısra (mısra-ı azade) denir.
4. Şiirin tek başına dilden dile dolaşan,
hafızalarda yer eden en güzel dizesine “mısra-ı berceste” denir.
5.
Edebiyatımızda aruz ölçüsü ilk kez Kutadgu Bilig adlı eserde
kullanılmıştır.
6. Kısa bir heceyi, ölçü gereği uzun
okumaya imale
denir. İmale, bir aruz kusurudur.
7. Zihaf, uzun bir heceyi, ölçü gereği kısaltmaktır.
Zihaf, bir aruz kusurudur.
8. Vasl (Ulama) , Ünsüzle biten bir
sözcüğün son ünsüzünü, ondan sonra gelen
ve ünlüyle başlayan sözcüğün ilk hecesine bağlamaktır.
9. Takti (Kesme), Aruz ölçüsünde duraklardaki
kesmedir. Aruz ölçüsünde duraklar sözcükleri bölebilir.
10. Med,
bir uzun heceyi, bir uzun bir kısa hece yapmaktır.
11. Serbest (Ölçüsüz) şiirin ilk örneklerini Abdülhak Hamit
Tarhan, 1913 yılında “Validem” adlı eserinde vermiştir.
12. Lirik
Şiir, Duygusal yönü ağır basan şirlerdir. Bu şiirlerde coşkulu bir
anlatım vardır.
13. Epik Şiir, Savaş, kahramanlık gibi
konuları işleyen şiirlerdir.
14.Pastoral
Şiir, Doğa güzelliklerini, köy
ve çoban yaşamını işleyen şiirlerdir.
15. Birkaç çobanın karşılıklı konuşmaları yoluyla oluşturulan
pastoral şiirlere “eglog” denir.
16. Bir çobanın ya da ozanın ağzından kır yaşamının güzelliğini,
çekiciliğini anlatan pastoral şiirlere “idil” denir.
17. Didaktik
Şiir, düşüncenin ağır bastığı, bilgi vermeyi amaçlayan öğretici şiirleridir.
18. Satirik
Şiir, Toplum yaşamındaki yanlışlıkları, düzensizlikleri, eksikleri,
kişilerin yanlışlarını alaylı
bir dille anlatan şiirlere ‘Satirik Şiir’ denir.
19. Satirik şiirler, Divan edebiyatında “hicviye” , Halk edebiyatında “taşlama”
adıyla anılır.
20. Dramatik
Şiir, manzum tiyatro yapıtlarındaki şiirlerdir. Hayatın acıklı,
komik, korkunç yönlerini konu edinir.
21. Koşuklar,
Aşık edebiyatındaki koşmaların karşılığıdır. Bu nedenle koşmayla koşuk
arasında çeşitli bakımlardan benzerlikler vardır.
22. Bilinen en eski sagu, Alp Er Tunga Sagusu’dur.
23. Sagunun
Halk edebiyatındaki karşılığı ağıt, Divan edebiyatındaki benzeri (karşılığı) mersiyedir.
24. Sav,
günümüzdeki atasözünün
karşılığıdır.
25. Mani,
genellikle tek dörtlükten oluşur. 7’li hece ölçüsüyle oluşturulur. Konuya giriş
için söylenen ilk iki dizeye “doldurma dize” denir. Asıl düşünce, ileti ise son
iki dizede bulunur.
26.Türkü,genellikle üçer ya da
dörder dizeli bentler ve her bendin sonunda tekrarlanan “kavuştak” ya da “bağlama”
adı verilen nakarat
dizelerinden oluşur.
27. Divan edebiyatında manzum olarak oluşturulan bilmecelere “lugaz”
denir.
28. Koşmalar, konularına göre şu
türlere ayrılır :
Koçaklama :
Kahramanlık, savaş gibi konuları işleyen koşmalardır.
Taşlama :
Herhangi bir kişiyi ya da toplumdaki aksaklıkları eleştiren koşmalardır.
Ağıt :
Bir kişinin ölümünden duyulan acıyı dile getiren koşmalardır.
29. Koşma
nazım biçimi, İslamiyet öncesi Türk edebiyatındaki “koşuk” ; Divan edebiyatındaki “gazel”
ile benzerlik gösterir.
30. Semainin
koşma
nazım biçiminden ayrılan yönleri kendine özgü bir ezgiyle söylenmesi ve 8’li
hece ölçüsüyle oluşturulmasıdır.
31. Kimin tarafından yazıldığı bilinmeyen destanlara
doğal destan,
yazarı bilinen destanlara yapay destan denir.
*Bozkurt – Doğal Destan (Göktürk)
*Türeyiş – Doğal Destan (Uygur)
*Nasihat Destanı – Yapay Destan
(Karacaoğlan)
*Genç Osman Destanı – Yapay
Destan (Kayıkçı Kul Mustafa)
* Çanakkale Şehitlerine – Mehmet
Akif Ersoy
* Üç Şehitler Destanı – Fazıl
Hüsnü Dağlarca
32. İlahiler, Bektaşilikte “nefes” ; Alevilikte ise “deme” adını alır.
33. Nutuk,
tarikata yeni giren dervişlere yol göstermek, onları bilgilendirmek
amacıyla söylenen didaktik şiirlerdir.
34. Şathiye,
Tanrıyla konuşur gibi söylenen, inançlardan alaycı bir dille söz edilen
şiirlerdir.
35. Hikmet,
dini ,ahlaki, felsefi konuları işleyen öğüt şiirleridir.
36. Gazeller,
aruz ölçüsüyle, 5-15 beyit arasında oluşturulur.
Gazelin ve kasidenin uyak düzeni “aa/ba/ca/da… ”biçimindedir.
37. Gazelin ilk beyitine “matla” , son beyitine “makta” , en güzel beyitine “beyt’ül-gazel”
, şairin mahlasını (takma adını) söylediği beyte “taç beyit” denir.
38. Divan edebiyatında parça güzelliği benimsendiği için gazellerde de
genellikle konu
birliği yoktur. Beyitleri arasında konu birliği olan gazellere “yek – ahenk gazel”
denir. Bütün beyitleri birbirinden güzel olan gazellere ise “yek – avaz gazel”
denir.
39. Bazı gazeller beyitler tam ortasından bölünerek dörtlük
biçimine getirilir. Bu şekilde oluşturulan gazellere “musammat gazel” denir.
40. Kaside,
din ve devlet büyüklerini övmek için yazılan ve bir karşılık beklenen
şiirlerdir. Beyitlerle oluşturulur, gazel gibi (aa/ba/ca …) uyaklanır. Beyit sayısı
genellikle 33-93
arasında değişir.
41. Methiye, kasidenin en önemli
bölümüdür. Kasidenin
sunulduğu kişinin övüldüğü bölümdür. Bu bölüm kasidenin en uzun
bölümüdür.
42. Tegazzül,
kasidenin arasında kullanılan, onunla aynı ölçü ve uyakta olan gazeldir.
43. Fahriye,
şairin kendini övdüğü bölümdür.
44. Mesnevi,
divan edebiyatının en uzun nazım biçimidir. Uzun aşk öyküleri ve dini,
tasavvufi, ahlaki öyküler genellikle mesnevi nazım biçiminde yazılmıştır. (aa/bb/cc/dd …)
uyaklıdır.
45. Beş mesneviden oluşan eserlere “hamse”
denir.
46. Edebiyatımızdaki ilk mesnevi Yusuf Has Hacip‘in Kutadgu Bilig
adlı eseridir. Türk edebiyatının önemli mesnevilerinden bazıları şunlardır :
Garipname
---------- Aşık Paşa
İskendername
------ Ahmedi
Harname
------------ Şeyhi
Mantıku’t Tayr ------ Gülşehri
Hayriye
------------- Nabi
Hayrabad
----------- Nabi
Hüsn ü Aşk
--------- Şeyh Galip
47. Müstezat, gazelin dizelerinin
her birinin ardına kısa dizeler eklenerek yazılan şiir biçimidir. Eklenen bu
kısa dizelere “ziyade”
adı verilir.
48. Terkib-i
bentin edebiyatımızdaki en güzel örneklerini Bağdatlı Ruhi, ve Ziya Paşa
vermiştir.
49. Bir şairin, başka bir şairin şiirini konu ve biçim yönünden
örnek alarak aynı ölçü, aynı uyak ve aynı redifle yazdığı benzer şiire “nazire”
adı verilir.
50. Terci-i
bendin edebiyatımızdaki en güzel örneklerini Ziya Paşa ve Şeyh Galip vermiştir.
51. Rubainin
Dünya edebiyatındaki en büyük ustası Ömer Hayyam’dır.
52. Türk şairlerin, Halk edebiyatı ürünü olan maniden
etkilenerek Divan edebiyatına kazandırdıkları nazım biçimi tuyuğdur.
53. Türk edebiyatında tuyuğ nazım biçiminin en önemli ustaları Kadı Burhanettin
ve Ali Şir
Nevai’dir.
53. Türk şairlerin türküden etkilenerek Divan edebiyatına kazandırdıkları
nazım biçimi şarkıdır.
54. Şarkı
nazım biçiminin öncüsü ve en
başarılı temsilcisi, 18.yüzyıl sanatçısı, Lale Devri şairi Nedim’dir.
55. Mersiye,
Divan edebiyatında önemli bir kimsenin ölümünden duyulan üzüntüyü dile getiren
şiir türüdür.
56. Hicviye,
Divan edebiyatında herhangi bir kişiyi, olayı, durumu yermek (eleştirmek) için yazılan
şiirlerdir. Hicvin en başarılı örneklerini Nef’i vermiştir.
57. Allah’ın varlığını, birliğini işleyen şiirlere Divan edebiyatında
tevhit
denir.
58. Münacat,
Allah’a yalvarış, yakarış şiirleridir.
59. Hz. Muhammed’i övmek ona olan sevgiyi anlatmak için yazılan
şiirlere naat
denir.
60. Hz Muhammed’in doğumunu anlatan şiirlere mevlid denir..
61. Mevlid
türünün en başarılı örneğini Süleyman Çelebi Vesiletü’n-Necat adlı eseriyle
vermiştir.
62. Sone
nazım biçimi Türk edebiyatında ilk kez
Servet-i Fünun döneminde kullanılmıştır.
63. Dante’nin
İlahi Komedya
adlı eseri terzarima
nazım biçiminin en önemli örnekleri arasında yer alır.
64. Servet-i Fünun döneminde müstezat
serbestleştirilerek serbest müstezat adında yeni bir
nazım biçimi oluşturulmuştur.
65. Serbest müstezat, aruz ölçüsünün klasik kalıplarının
bozulmasıyla oluşturulan bir nazım biçimidir. Serbest müstezatta aynı şiirde birden çok aruz
kalıbı bir arada bulunur.
66. Serbest müstezatın en başarılı
örneklerini Tevfik
Fikret, Cenap Şahabettin ve Ahmet Haşim vermiştir.
67. İnsan dışındaki varlıkların konuşturulmasına dayalı olan söz
sanatına İntak
(Konuşturma) denir.
68. İntak
sanatının olduğu her yerde “teşhis” de vardır.
69. Şiirde satır
başlarındaki harflerle yukarıdan aşağı anlamlı kelimeler oluşturma sanatına “akrostiş”
denir.
70. Türk edebiyatında ilk makaleyi “Şinası” yazmıştır. Bu makale “Tercüman-ı Ahval” gazetesinde “Mukaddime”
adıyla yayımlanmıştır.
71. Fıkra
türünün ilk başarılı örneğini Ahmet Rasim vermiştir.
72. Fıkra ile makale arasındaki temel fark
fıkranın bir düşünceyi kanıtlama amacı gütmemesine karşılık makalenin
kanıtlama amacı gütmesidir.
73. Deneme
türünün öncüsü Fransız yazar Montaigne’dir. Edebiyatımızda ise en
başarılı denemeci Nurullah Ataç’tır.
74. Sohbet
(söyleyişi) türüyle deneme türü arasındaki temel fark şudur : Sohbet türünde yazar karşısındakiyle konuşuyormuş gibi
(senli benli anlatım) yazar.Deneme türünde yazar kendiyle konuşuyormuş gibi (benli
anlatım) yazar.
76. Seydi
Ali Reis’in Mirat’ül – Memalik adlı eseri ilk gezi (seyahatname)
eserlerimizdir.
77. Biyografi
türüyle benzerlik gösteren eserlere divan edebiyatında “tezkire” denir. Ayrıca
peygamberlerin yaşamlarını anlatanlara “siyer”
denir.
78. İlk tezkireyi 15.yüzyılda Çağatay edebiyatının büyük
şairi Ali Şir
Nevai Mecalisü’n Nefais
adıyla yazmıştır.
79. Otobiyografiyle biyografi
arasındaki fark; otobiyografide yazar, kendi hayatını
anlatırken; biyografide
yazar, başka birini hayatını anlatır.
80. Fuzuli’nin Şikayetname
adlı düzyazı örneği, edebi mektup türünün
gerçek anlamda ilk örneklerindendir.
81. Mektup
türünü kullanarak roman yazma tekniğini ilk kez Hüseyin Rahmi “Mutallaka” adlı
romanında denemiştir. Halide Edip Adıvar’ın
“Handan”
adlı romanı da mektuplardan oluşur.
82. Masallarda “Bir
varmış bir yokmuş.” diye başlayan bölüme döşeme adı verilir.
83. Hayvanları konuşturma sanatına fabl denir.
84. Fablın
bilinen en eski örneği Hint edebiyatında Pançantahtra (Arapça çevirisi Kelile ve Dimne);
eski Yunan edebiyatında ise Aisopos masallarıdır.
85. Batı’da La Fontaine fabl türünün en ünlüsüdür.
86. Olayın hikayesinin kurucusu Fransız Guy de Maupassant’tır. Bizim
edebiyatımızda da olay hikayesinin en büyük temsilcisi Ömer Seyfettin’dir.
87. Durum
hikayesinin dünya edebiyatındaki kurucusu Anton Çehov’dur. Bizim edebiyatımızda durum hikayesinin en önemli
yazarları şunlardır; Sait Faik Abasıyanık,
Memduh Şevket Esendal…
88. Hikaye
(öykü) türünün dünya edebiyatındaki ilk örneklerini İtalyan
yazar Boccacio’
“Decameron” öyküleri ile vermiştir.
89. Türk edebiyatının ilk yazılı metinleri Göktürk Yazıtlarıdır.
(Orhun Abideleri)
90. Dede Korkut
Hikayeleri desten geleneğinden halk öykücülüğüne geçişin ilk
izlerini taşır.
91. Hikaye
türünün Batılı anlamda ilk sağlam ve güzel örneği Samipaşazade Sezai’nin “Küçük Şeyler” adlı yapıtıdır.
92. Töre
romanı gelenek ve görenekleri anlatan romanlardır.
93. Egzotik
roman, yabancı ülkelerin
doğa ve insanlarını anlatan roman türüdür.
94. Tezli
roman belli bir düşünceyi savunan romandır.
95. Monolog, kişinin kendi
kendisiyle konuşmasıdır.
96. Diyalog
kişilerin karşılıklı konuşmasıdır.
97. Cervantes’in Don Kişot adlı eseri dünya
edebiyatında yazılan ilk romandır.
98. İlk
çeviri romanımız, Yusuf Kamil Paşa’nın 1859’da Fenelon’dan çevirdiği Telemaque ( Telemak)
adlı romandır.
99. İlk yerli roman, Şemsettin Sami’nin “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat” adlı
eseridir.
100. İlk edebi romanımız Namık Kemal’in “İntibah” adlı eseridir.
101. İlk gerçekçi (realist)
roman Recaizade
Mahmut Ekrem’in “Araba Sevdası”dır.
102. Batılı anlamda ilk edebi, kusursuz ve realist romanlar, Halit Ziya
Uşaklıgil’in “Mai ve Siyah” ve
“Aşk-ı
Memnu” adlı romanlarıdır.
103. İlk psikolojik roman, Mehmet Rauf’un “Eylül” adlı romanıdır. En
başarılı psikolojik romanımız, Peyami Safa’nın “9.Hariciye Koğuşu”dur.
104. İlk Tezli Roman Yakup
Kadri Karaosmanoğlu’nun “Yaban” adlı eseridir.
105. İlk köy romanı, Nabizade
Nazım’ın “Karabibik” romanıdır.
106. İlk tarihi roman Namık Kemal’in “Cezmi” romanıdır.
107. Antik tiyatronun iki türü olan trajedi ve komedinin kaynağı Bağ Bozumu
Tanrısı Dionysos adına
yapılan törenlerdir.
108. Yaşamın acıklı yönlerini kendine özgü kurallarla sahnede
yansıtmak; ahlak, erdem örneği göstermek için yazılmış manzum tiyatro eserine trajedi
denir.
109. İzleyiciyi güldüren,
eğlendiren ve eğlendirirken düşündüren tiyatro türüne komedi denir.
110. Abartılı hareketlerle sivri esprilerle güldürmeyi amaçlayan
komedilere fars(kaba
güldürü), gerçekte güldürücü olmayan bir olayı gülünçleştirerek
işleyen komedilere parodi yergiye dayanan komedilere satir,
bir kişinin karakterini ortaya koymak için yazılan komedilere karakter komedisi denir.
111. Töre komedisi, toplumun gülünç ve aksak yanlarını konu alan komedidir. Moliere’in Gülünç
Kibarlar, Gogol’un Müfettiş Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı eseri
töre komedisidir.
112. Yaşamın acıklı ve gülünç yönlerini bir arada yansıtan tiyatro
türüne dram
denir.
113. Shakespeare, klasik tiyatronun zaman ve yer birliği kurallarını
yıkmıştır. Ayrıca acıklı ve gülünç
olayları sahnede iç içe vererek dramın ilk örneklerini vermiştir.
114. Fransız romantiklerinden Victor Hugo “Cromwell” adlı eserinin ön sözünde dramın
özelliklerini açıklar.
115. Epik tiyatro Bertolt Brecht tarafından geliştirilmiştir.
116. Epik tiyatroda seyircinin gerçek yaşamından kopup kendini oyuna
kaptırması önlenir. Bunun için, olaylar arasında amaçlı kopukluklar yaratılır.
117. Türk tiyatrosunda Haldun Taner, “Keşanlı Ali Destanı” adlı eseri ile epik tiyatro
örneği vermiştir.
118. Türk tiyatrosunda, batılı anlamda ilk eser, Şinasi’nin
Tanzimat döneminde
yazdığı “Şair Evlenmesi” adlı bir perdelik
komedidir.
119. Sahnelenen ilk tiyatro ise Namık Kemal’in “Vatan Yahut
Silistre” adlı eseridir.
120. Ortaoyununun en önemli iki kişisi Kavuklu ve Pişekar’dır. Kavuklu, Karagöz oyunundaki Karagöz’ün,
Pişekar
da Hacivat’ında
karşılığıdır.
122. Meddahlık için tek kişilik tiyatro diyebiliriz.
123. Karagöz ve Ortaoyunun Meddah oyunu ile farkı; Meddah oyunun tek kişilik
gösteri olmasıdır.
124. Koşukların ilk örneklerine Kaşgarlı Mahmut’un Divan-ı Lügati’t
Türk adlı eserinde rastlıyoruz.
125. İslamiyet öncesindeki sagu; Halk edebiyatında “ağıt”, Divan edebiyatında “mersiye”
adını alır.
126. İslamiyet öncesindeki Sav; Halk edebiyatında “atasözü” Divan edebiyatında ise “Darb-ı mesel”
adını almıştır.
127. İlk Müslüman Türk Devleti Karahanlılardır.
128. Kırgızların “Manas Destanı” dünyanın en uzun destanıdır.
129. Dünya Destanları;
1-Şehname: İranlıların destanı olup
“Firdevsi”
tasarından yazıya geçirmiştir.
2-Mahabarata, Ramayana: Hintlilerin doğal destanlarıdır.
3-Şinto: Japonların doğal destanıdır.
4-Kalevela: Finlilerin doğal destanıdır.
5-İlyada ve Odysseia: Yunanlıların doğal destanı olup “Homeros” yazıya geçirmiştir.
6-İgor: Rusların doğal destanıdır. Destanda Kıpçaklar ile Ruslar
arasındaki savaşlar anlatılır.
7-Nibelungen : Almanların bu doğal destanında Hun-Germen savaşları
anlatılır.
8-Cihanson de Roland: Fransızların bu doğal destanlarında
Fransızlar ve Müslümanlar arasındaki savaşlar anlatılır.
9-Anaid: Latinlerin doğal destanı olup “Virgillus” yazıya geçirmiştir.
10-Gılgamış:Sümerlerin doğal destanıdır.
Yapma (Suni) Destanlar:
1-Aeneis:Vergillus (Latin edebiyatı)
2-Henriad: Voltaire (Fransız edebiyatı)
3-Oslusiçdas: Camoens (Portekiz edebiyatı)
4-Kaybolmuş Cennet: Milton (İngiliz edebiyatı)
5-Kurtarılmış Kudüs:Tasso (İtalyan edebiyatı)
6-Çılgın Orlando: Ariosto (İtalyan edebiyatı)
7-İlahi Komedya: Dante (İtalyan edebiyatı)
8-Çanakkale Şehitlerine: M.Akif Ersoy (Türk edebiyatı)
9-Üç Şehitler Destanı: F.Hüsnü Dağlarca (Türk edebiyatı)
10-Selçuk Name: Yazıcıoğlu Mehmet
130. Türkler sırasıyla; Göktürk, Uygur, Arap ve Latin alfabesini kullanmışlardır
131. Yazılı edebiyatımızın ilk şiirleri Uygur
Türkçesiyle eser vermiş olan Aprınçur Tigin’e aittir. Diğer bir deyimle
Aprınçur Tigin bilinen ilk şairimizdir.
132. Orhun Kitabeleri’nin yazarları Vezir Bilge Tonyukuk ve Yollug Tigin’dir.
133. Göktürk yazıtları ( Orhun Kitabeleri) İlk kez
Danimarkalı bilgin Thomsen
tarafından okunmuştur.
134. Uygur Alfabesiyle yazılan önemli iki eser “Altun Yaruk” ve “Sekiz Yükmek” adlı eserlerdir.
135. İslamiyet etkisinde yazılan ilk eserimiz “Kutadgu Bilig” Yusuf Has Hacip tarafından
1070’te kaleme alınmıştır.
137. “Kutadgu Bilig” Edebiyatımızın
ilk mesnevisidir.
138. Divan-ı Lügati’t Türk, Araplara Türkçeyi öğretmek ve Türkçenin
zengin bir dil olduğuna ıspatlamak amacıyla “Kaşgarlı Mahmut” tarafından kaleme
alınmıştır.
139. Divan-ı Lügati’t Türk, Türkçenin ilk sözlüğü ve dilbilgisi
kitabıdır.
140. Atabet’ül Hakayık ”Gerçeklerin Eşiği”
anlamına gelen eser, 12.yüzyılın başlarında Edip Ahmet Yükneki tarafından Hakaniye
lehçesi ile kaleme alınmıştır. Eser aruz ölçüsü ve mesnevi nazım biçimiyle yazılmıştır.
141. Divan-ı Hikmet, 12.yüzyılda Türk tasavvuf edebiyatının kurucusu
Türkistanlı Hoca
Ahmet Yesevi tarafından kaleme alınmıştır. ”Hikmet”, Ahmet
Yesevi’nin şiirlerine verdiği isimdir. Nazım birimi dörtlük olan eser, koşma
nazım biçimi ve hece vezniyle yazılmıştır.
142. Halk şairlerinin hayat hikayeleri ve şiirleri “Cönk”
adı verilen eserlerde toplanmıştır.
143. Divan edebiyatçılarının dili ; Arapça, Farsça ve Türkçenin
karışımından doğan Osmanlıcadır. Şiirlerde ölçü olarak da “aruz ölçüsü”
kullanılmıştır.
144. Sinan Paşa’nın “Tazarruname’si” süslü nesrin en önemlisidir.
145. Hikemi (Didaktik) Şiir Akımının edebiyatımızdaki öncüsü ve en
güçlü temsilcisi Nabi’dir. Bu yüzden Hikemi şiir akımı, “Nabi ekolü” olarak da bilinir.
146. Mahallileşme akımı, halk söyleyişi ile divan tarzı söyleyişinin
birleşiminden doğmuştur. Bu akımın en etkili örnekleri 18.yüzyılda Nedim’le verilmiştir.
147. Hoca Dehhani , Divan şiirinin bilinen
ilk şairidir.
148. Çarhname, Dini-ahlaki öğütlerin
verildiği didaktik bir manzumedir.(Ahmed Fakih)
149. Mevlana manzum ve mensur eserlerini Farsça yazmıştır. Onun Arapça
gazelleri de vardır.
150. Makalat, Tasavvufi düşüncelerin anlatıldığı bu eser Arapça kaleme alınmıştır. (Hacı Bektaşi)
151. Yunus Emre Tasavvuf edebiyatındaki “ilahi”nazım türünün en önemli
ustasıdır. 1995 yılı UNESCO tarafından “Yunus Emre Sevgi Yılı” olarak ilan
edilmiş Yunus Emre’nin Risaletin Nushiye adlı eseri mesnevi nazım şekli ile
yazılmıştır.
152. Mantıku’t- Tayr, Gülşehri tarafından Ünlü İranlı mutasavvıf Ferüdiddin Attar’ın aynı adı taşıyan eserinden
çevrilmiştir.
153. Aşık Paşa , en önemli eseri olan “Garipname”de Türkçeye önem verilmesi
gerektiğini belirtmiş, eserini bilinçli olarak Türkçe yazmıştır.
154. Ahmedi’nin İskendername
ve Cemşid’ü
Hurşit olmak üzere iki önemli eseri vardır.
155. Azeri sahasında yetişmiş ünlü sanatçı Nesimi, Hurufilik mezhebinin
öncüllerindendir. O, Halep’te inancı yüzünden derisi yüzülerek öldürülmüştür.
156. Kadı Burhanettin, kadılık, vezirlik hükümdarlık yapmış; alim ve
şair bir devlet adamıdır. O, Divan edebiyatında Türk nazım şekillerinden olan “tuyuğ”un
başarılı örneklerini kazandırmıştır.
157. Kitab-ı Dede Korkut (Dede Korkut Hikayeleri), Destan geleneğinden halk
hikayesine geçişin ilk izlerini taşıyan bu eser, bir önsöz ve
on iki hikayeden
oluşmaktadır.
158. Ali Şir Nevai, Muhakemet’ ül Lügateyn adlı eserinde Türkçe ile Farsçayı karşılaştırarak, Türkçenin
Farsçadan daha üstün olduğunu savunmuştur. Mecalisün Nefais adlı eseri ise Türk edebiyatında
varlığı bilinen ilk şairler tezkiresidir.
159. Şeyhi’nin Harname adlı eseri mesnevi nazım şekliyle yazılmış olup
Divan edebiyatının
en önemli hiciv
örneğidir.
160. Süleyman Çelebi, Divan edebiyatındaki yerini “Vesiletün Necat”
adlı mevlidiye
almıştır. Onun bu eseriyle edebiyatımızda “mevlit” yazma çığırı açılmıştır.
161. Avni mahlasıyla şiirler yazan, Osmanlı Padişahı Fatih Sultan Mehmet’tir.
162. Adli
mahlasıyla şiirler yazan, 8. Osmanlı padişahı 2.Beyazıt’tir.
163. Mercimek Ahmet ‘in en önemli eseri “Kabusname”dir.
164. Fuzuli, ıstırabın insan ruhunu olgunlaştıracağını, ıstırapların
da en büyüğünün aşk ıstırabı olduğunu söyleyerek, şiirlerini aşk acısıyla
dile getirmiştir.
Eserleri:
-Su Kasidesi: Hz Peygamber’e olan
sevgisini dile getirdiği şiiridir.
-Şikayetname: Türk edebiyatındaki en
önemli edebi mektuplardan biridir.
165. Baki, Anadolu ve Rumeli kazaskerlerinde bulunmuş, çok istediği
halde şeyhülislam olamamıştır. “Sultanuş Şuara”
unvanıyla bilinmiştir. Kanuni Mersiyesi, Kanuni’ nin ölümü üzerine terkib-i bent
biçiminde kaleme aldığı eseridir.
166. Muhubbi mahlasıyla şiirler yazan, Osmanlı padişahı Kanuni Sultan
Süleyman’dır.
167. Babürşah, 16.yüzyılda Çağatay sahasında eser veren önemli
isimlerden biridir. Onun “Babürname” adlı eseri, Türk edebiyatının anı (hatıra)
türündeki ilk örneklerindendir.
168. Nefi, önemli bir “kasideve hiciv”
şairidir. Döneminin devlet adamalarını sert bir şekilde hicveden sanatçı,
Bayram Paşa tarafından boğdurularak öldürülmüştür. Siham-ı Kaza, Türk hiciv edebiyatının en önemli
eserlerindendir.
169. 17.yüzyıl Divan edebiyatımızın en büyük didaktik şairi Nabi’dir.
O “Hikemi tarzı”
yani “hikmetli ve öğretici” şiir geleneğini başlatmıştır. “Nabi Ekolü” olarak bilinen bir
akımın kurucusudur.
Eserleri: Hayriyye Hayrabat, Surname, TuhfetülHarameyn, Münşeat…
170. Naili ve Neşati, Sebk-i Hindi’nin edebiyatımızdaki en
başarılı temsilcilerindendir.
171. Aşık Ömer ve Gevheri Halk edebiyatı şairlerinden olup Divan edebiyatının
etkisinde kalmışlardır.
172. 17. Yüzyıl Halk edebiyatı sanatçılarından olan Kayıkçı Kul Mustafa
Yeniçeri Ocağı’ndan yetişmiştir. Genç Osman Destanı onun en önemli eseridir.
173. Katip Çelebi Eserleri: Cihannüma, Fezleke, Keşfü’zünun,
Mizahul Hak.
174. Evliya Çelebi’nin “Seyahatname”
adlı eseri edebiyatımızdaki en önemli gezi yazıları arasındadır.
175. Lale Devri dönemi olarak bilinen zevk ve eğlence içinde geçen
yaşantısı 18.yüzyıl edebiyatının ayrılmaz bir parçasıdır. Bu dönemde yaşamış
olan Nedim neşe
ve coşku şairidir. Şiirlerinde tamamen din dışı konuları işleyen Nedim “şarkı”
türünün bulucusudur.
176. 18.yüzyılda Halk edebiyatının etkisiyle Divan şiirine “şarkı” nazım
şekli girmiştir.
177. Divan edebiyatında Şeyh Galip ve Nedim gibi önemli sanatçılar da hece vezniyle
şiirler yazmıştır.
178. Divan edebiyatının son büyük şairi “Şeyh Galip”tir. Şeyh Galip’in
şiirlerinde Sebk-i Hindi akımının etkisi görülür. Şeyh Galip’ in en önemli eseri
“Hüsn-ü Aşk” tır.
179. Dadaloğlu, Toroslarda yaşayan göçebe Avşar boyu
Türkmenlerindendir. Bu boy devlet tarafından yerleşik hayata geçirilmeye
çalışılmış ve Dadaloğlu da buna karşı çıkarak bu olaylar üzerine şiirler
yazmıştır.
180. Bayburtlu Zihni’nin en önemli eseri“Sergüzeştname” dir.
181. Sümmani, Hayali sevgilisi Gülperi’yi
bulmak için Uzakdoğu ülkelerini gezmiştir.
Türk Dili ve Edebiyatı
Öğretmeni
Yusuf
Kenan DURMUŞOĞLU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder